Etsimme B2B-ratkaisumyyjää työkaveriksi myymään, markkinoimaan ja kehittämään
Infomaatti Oy on kasvava, asiakkailleen ystävällinen, työntekijöilleen rento, mutta tekemisen laatua arvostava pieni yritys. Päätuotteena on Infomaatti Mobiilidokumentointi, joka on liikkuvan työntekijän moderni työkalu kuvallisten raporttien ja dokumenttien tekoon. Toiminta-ajatuksena on tehdä asiakkaille mahdollisimman helposti omaksuttavaa ja ylpeydellä myytävä ammattilaisen ohjelmistotyökalu, jonka hankkimisen ohessa asiakkaalle tarjotaan reagoiva apu niin ohjauksessa kuin teknisessä tuessa. Pääasiakasryhmät ovat rakennus- ja kiinteistöalalla liikkuvaa työtä tekevät yritykset/organisaatiot ja heidän työntekijänsä johtajasta asentajaan.
Millainen on tehtäväsi?
- Sinä et ole myyjä sanan normaalissa merkityksessä. Sen sijaan tavoitetilasi meillä on, että olet asiantuntija, joka ymmärtää, mitä esittelee ja kenelle. Tämän lisäksi olet tiivis osa sekä meidän markkinointiamme suunnittelevaa että asiakasta auttavaa porukkaa.
- Suurimman osan työajastasi käytät näin (myynti ja markkinointi):
- Tehtäväsi on kertoa tuotteestamme ja esitellä tuotettamme, joka tuo asiakkaallemme sekä ajansäästöllistä että laadullista hyötyä. Tämän teet pääosin puhelimessa, sähköpostilla ja Teamsissa.
- Joudut laittamaan kylmiä sähköposteja ja soittamaan kylmiä puheluita – siitä emme tingi. Tämän prosessin helppoon hanskaamiseen on välineet kunnossa. Lisäksi esittelet tarkemmin tuotettamme potentiaaliselle asiakkaalle esim. Teamsin kautta.
- Tähän osa-alueeseen työtä liittyy olennaisesti myös markkinoinnillinen työ, eli yhdessä sorvaamme tapaa hankkia potentiaalisia asiakkaita myyntiputkeemme muutoinkin, kuin kylmän perinteisellä myyntityöllä.
- Toisiksi suurimman osan työajastasi käytät näin (asiakastuki ja kehitys):
- Kun saat hankittua asiakkaan, sinä olet tämän asiakkaan tärkein tukihenkilö, joka opastaa käytössä ja ratkaisee haasteen. Lähes aina ratkaiset haasteen neuvomalla, mutta monesti pääset myös pähkäilemään, olisiko järjestelmään järkevää tehdä jokin helppokäyttöinen lisäominaisuus. Näinpä oletkin mukana myös kehitysporukassa!
- Näin ollen myös opettelet järjestelmämme käytön ja usein pääset myös testaamaan uusia ratkaisuja.
- Et tietenkään voi tietää vielä kaikkea Infomaatista, joten opetamme kyllä hyväksi havaitut tavat ja sinä voit myös opettaa meille uusia tapoja.
Mitä piirteitä toivomme?
- Koet olevasi myyntihenkisyyden ohessa ”mukava tyyppi” ja pystyt asioimaan erilaisten ihmisten kanssa.
- Tartut toimeen, etkä odota mikromanageerausta. Omaat asioita eteenpäin vievän asenteen, kun sinulle osoitetaan horisontissa siintävä maalialue. Yksi luonteenpiirteistäsi on velvollisuudentuntoisuus ja kannat vastuun omista tehtävistäsi. Tohdit kuitenkin kysyä apua, kun sitä tarvitset.
- Pystyt olemaan uudistumiskykyinen ja oppimishaluinen, sillä työssämme opit asiakkaiden tavasta toimia Infomaatti-järjestelmän parissa uutta jatkuvasti.
- Omaat maalaisjärkeä, ja kun esittelet jotain, osaat tehdä sen loogisesti ja ammatillisella innostuksella. Innostukseen liittyen tärkeä huomio: Me emme hae henkilöä, joka myy vaikka jäätä pohjoisnavalla, emmekä lapusta lukevaa puhelinmyyjää, vaan tyyppiä, joka jättää yrityksestä miellyttävän asiantuntevan mielikuvan.
- Osaat olla myös kärsivällinen, sillä joskus B2B-myyntiprosessi on pitkä tai asiakaspalvelutilanteessa toisen osapuolen tietotekninen lähtötilanne ei ole yhtä hyvä kuin sinulla. Kestät myös sanaa ”ei”, sillä sen kuuleminen on iso osa myyntityötä.
- Olet sinut tietotekniikan – sekä mobiililaitteiden että perinteisten tietokoneiden – kanssa ja ymmärrät niiden osalta syy-yhteyksiä ongelmia ratkoessa. Koet olevasi tässä teemassa selvästi keskimääräistä edistyneempi esimerkiksi harrastuneisuuden kautta.
- Suhtaudut myös suopeasti työkavereidesi kanssa yhteistyössä työskentelyyn ja haluumme reagoida nopeasti asiakkaan tai potentiaalisen asiakkaan toiveisiin, joita usein yhdessä ratkotaan
Millainen työ-/koulutuskokemus kannattaa tuoda hakemuksessa ilmi?
(HUOM! Alla mainittuja ei kannata nähdä poissulkevina vaatimuksina)
- Työkokemusta B2B-myynnistä tulisi olla jonkin verran
- Jos sinulla on inbound-markkinoinnista tietotaitoa, tuo se esille
- Jos sinulla on ymmärrystä tehokkaista B2B-markkinointikanavista, tuo se esille
- Kerro miten koulutuksesi tai aiempi työkokemuksesi kääntyy hyödyksi tarjoamassamme tehtävässä
Millaisen työympäristön tarjoamme?
- ”Rento, osallistava ja aikaansaava työympäristö, laajasti työtehtäviä asiakkuuksienhallinnasta kehitystyöhön.” (Lähes suora lainaus tulevalta myyntiporukan työkaveriltasi)
- Työtehtävät ovat siis monipuolisia, sillä osallistut kokonaisvaltaisesti Infomaatin myyntiin ja markkinointiin liittyvään työhön unohtamatta asiakaspalvelu- ja kehitysaspekteja.
- Pomon norsunluutorni on seinän takana viiden metrin päässä. Ohjelmistokehitys n. 4,5 metrin.
- Työajassa periaate meillä on, että tehtävien pitää tulla hoidetuksi ilman pomon jatkuvaa selän takana kurkkimista ja tämän seurauksena työajassa on oletuksena tarjolla joustoa, eli liukumaa voi hyödyntää. Asiakasrajapinnassa toimiessa työaikasi tulisi noudatella pääosin kuitenkin asiakkaidemmekin aktiivista työaikaa, eli arjen normaaleita työtunteja, mutta välillä suostut asiakkaan toiveesta pitämään vaikka esittelyn Infomaatista virallisen virastotyöajan ulkopuolellakin.
- Palkkaukseen tarjoamme fiksun pohjapalkan ja firman yhteisen bonusosan, mutta myyntiporukalla on vielä erillinen bonusmalli – sellainen, että se kannustaa sinua sopivasti, mutta ei aseta painekattilaan. Bonusosiin pääset käsiksi tovin firmassa oltuasi
- Keskustatoimisto Jyväskylän kävelykadulla, joten palkkarahojen kiertoon laittamiseen löytyy virikkeitä
Miten haet ja mitä sitten tapahtuu?
- Rekrytointiprosessista vastaa Academic Work meidän puolestamme, joten kaikki positioon liittyvät tiedustelut tulee laittaa heidän kauttansa. Samoin tarkemmat hakuohjeet löydät Academic Workin sivuilla olevasta ilmoituksesta