Rotkon reunalta kestävään kasvuun – Infomaatin 10 vuotta
Jatkuvaa kehitystä, kommelluksia, menestystä ja hampaiden kiristelyä. Kaikkea tätä ja paljon muutakin on Infomaatin kymmenen vuoden taival pitänyt sisällään.
Totta tosiaan. Vasta vietetty Yrittäjän päivä pisti pohtimaan, että Infomaatillakin on taivalta takanaan jo 10 kokonaista vuotta. Suurin kiitos siitä kuuluu tietenkin teille, rakkaille asiakkaillemme! Ilman teidän jatkuvaa luottamustanne lento olisi loppunut lyhyeen, eikä tätäkään pientäsuurta bisnestarinaa välttämättä muisteltaisi muuten kuin lauantaisin saunan lauteilla. Vähintäänkin yhtä suuri kiitos kuuluu myös väsymättömille taustajoukoille, perheille sekä kumppaneille.
Otetaanpa siis pikainen katsaus Infomaatin historiaan sekä siihen, miten jo niin monen käyttämä työmaan mobiilidokumentointiratkaisu on muotoutunut nykyiseen malliinsa. Seuraava tarina sisältää ilon, kiukun, epävarmuuden ja euforian ikuisten tunteiden ohella elintärkeitä vinkkejä uusille yrittäjille.
Miehet, moottoritie ja mahtavat mietteet
Ajatus Infomaatista syntyi auton ratissa jo vuonna 2009. Pimenevän illan syleilyssä
Helsinki–Jyväskylä-väliä ajanut perustajajäsenemme Joni joutui keskeyttämään matkansa Heinolan Tähtihovin viekoittelevien valojen loisteeseen.
Idea oli liian hyvä, jotta sen olisi voinut muiden enemmän tai vähemmän joutavien bisnesideoiden lailla sivuuttaa. Tämä idea ansaitsi kynää ja paperia kulutettavakseen.
Hahmotelma Infomaatista valmistui, mutta toteutus jäi odottamaan itseään. Aikaa kului vuoden verran, kunnes sattumalta – jälleen automatkalla – se nousi taas esiin. Tällä kertaa mukana oli toinen perustajajäsenemme Harri. Jonin hahmotelmassa oli Harrin mielestä selkeää potentiaalia, joten sen kanssa päätettiin myös tehdä jotain.
Startup-yrittäjyyden helppous viehättää
Vuosien 2011 ja 2012 aikana uutta ideaa lähdettiin jalostamaan erääseen Oulun Yliopiston startup-hankkeeseen. Samoihin aikohin Infomaattiin hyppäsi mukaan kolmas, IT-alalla kokemusta kerryttänyt perustajajäsen.
Infomaatin liikeidean jalostuessa väläyteltiin välillä muitakin bisnesideoita. Liika luovuus uhkasi ottaa vallan: yhtenä ideana oli perustaa virtuaalinen eläintarha nimeltään ZooZoo, johon liittyisi possujen tosi-tv-sarja Pig Brother.
ZooZoo ja muut menestysideat jäivät vielä odottamaan omaa vuoroaan, mutta ajatus Infomaatista saatiin lopulta muotoonsa. Ensimmäisenä tuotteena olisi Työmaan Infomaatti, joka toimisi asutuissa työmaakohteissa tiedonvälityskanavana asukkaille sekä projektipankkina kohteen urakoitsijoille. Se oli iso, selkeä, porraskäytävään asennettava infonäyttö, josta löytyi kaikki oleellinen tieto urakkaan liittyen.
Hieman myöhemmin saatiin mukaan neljäskin perustajajäsen, Henri, joka oli aiemmin työskennellyt samaisessa Oulun Yliopiston hankkeessa, josta sparrausta oltiin aiemmin haettu.
Virallisesti Infomaatti aloitti olemassaolonsa vuonna 2013, ja heti ensimmäinen vuosi antoi enteitä raketoivasta kasvusta. Infomaatti muun muassa saavutti paikan startup-tapahtuma KasvuOpenin finaalissa ja sai ensimmäiset pilotti- ja oikeat asiakkaansa. Perustajaporukka myös tapasi paljon liikeideasta kiinnostuneita sijoittajia, sillä kunnollinen sijoitus antaisi hyvin alkaneelle kehitykselle teräsbetonisen selkänojan. Tähän asti toimintaa oli kehitetty omilla säästöillä.
Ja sitten se tapahtui. Vuoden 2013 lopussa Infomaatti-nimisen uuden Nokian taival seuraaviksi vuosiksi oli kullalla päällystetty: sijoittaja oli valmiina rahoittamaan toimintaa peräti 200 000 eurolla. Mietimme, että eipä tämä yrittäjyys nyt niin hankalaa ollutkaan.
Massiivinen sijoitus oli viimeinkin plakkarissa ja Infomaatti-yrittäjien euforia huipussaan. Muille sijoittajaehdokkaille sanottiin tässä vaiheessa heipat. Seuraavat vuodet olisivatkin sitten menestyksen sävyttämää nousukiitoa lätkämailakäyrällä.
(Juttu jatkuu kuvan jälkeen)
Kullattu tie olikin katinkullalla valettu
Viimein koitti vuosi 2014, ja rahoja odoteltiin. Ja odoteltiin. Ja vieläkin odoteltiin.
Rahoja ei näkynyt, ei kuulunut, eikä myöskään minkäänlaista vastausta sille miksi näin oli. Ja seuraavaksi alkuperäinen perustajaporukka pieneni yhdellä. Alun perinkin pieni neljän hengen porukka oli nyt yhtä pienempi, ja kassa näytti pahasti punaista.
Näytti siltä, että yrittäjiä laitettiin. Näinkö nopeasti voi kullattu tie muuttua kultaiseksi suihkuksi? Näinkö nopeasti voi pehmoisessa nousukiidossa ollut startup päätyä kuilun partaalle?
Koko toiminta oli vaakalaudalla. Vieläkö jatketaan, vai laitetaanko pillit pussiin, leuka rintaan ja suunnataan kohti uusia pettymyksiä? Rahaa tarvittiin kipeästi, joten omaa kuvetta kävi kaivaminen. Omilla lisäsijoituksilla toimintaa voitaisiin jatkaa edes jotenkin.
Uusille yrittäjille muuten sellainen vinkki, että kannattaa tehdä tällaiset rahoitus- ja osakassopimukset huolella ja kirjallisesti. Ja mielellään heti, kun asia on esillä.
Ojan pohjalta uuteen nousuun
Mistä lie johtui tuo luupäisyys, joka sai jatkamaan yrittämistä. Eteenpäin oli väännettävä. Infomaatti kulki höyryillä. Päivittäisessä toiminnassa oli tässä vaiheessa enää 1,5 henkilön työpanos, kesäisin myös kesäapua. Kaikki kulutus oli vedettävä ihan minimiin, mutta samalla myös pyrittävä äärimmäiseen tehokkuuteen.
Omista lompakoista kaivetun lisärahoituksen voimin alkoi armoton rundaus. Vielä loppuvuoden 2014 aikana etsittiin muita sijoittajia, mutta tehtiin myös ahkeraa myyntityötä. Massiivinen Työmaan Infomaatti -näyttö kustomoidussa laukussaan näki kilometrejä tuhansittain. Ja kauppojen tullessa – olisipa niitäkin nähty tuhansittain – käytiin näitä näyttöjä junttaamassa porraskäytäviin ihan toimitusjohtajaa myöten.
Suppealla, mutta sitäkin sisuuntuneemmalla porukalla jatkettiin myös tuotekehitystä. Rystyset valkoisina väännettiin pitkiä päiviä ja öitä, ja kahvia kului. Nyt konseptiotiin uusia tuotteita kentältä tulleen palautteen innoittamana. Kentällä oli nimittäin havaittu tarve täysin taloyhtiöiden omalle Infomaatti-ratkaisulle sekä työmaan kohderaportointiin keskittyvälle mobiiliratkaisulle.
Lopulta vielä saman vuoden aikana ensimmäinen näistä, Taloyhtiön Infomaatti, näki päivänvalon. Se oli taloyhtiön täysin oma näyttö parempaan isännöintiin ja täsmällisempään asukastiedottamiseen, jonka kautta myös asukkaat saattoivat tehdä helposti vaikkapa saunavuorojen varauksia ja huoltoilmoituksia.
(Juttu jatkuu kuvan jälkeen)
Universumin kiero huumorintaju yllättää
Lopulta tuskallisen pitkältä tuntunut vuosi päättyi. Vuoden 2015 koko firman toimintaa ryhdyttiin pohtimaan uudelleen. Tämän vuoden teemana oli järkeistäminen.
Tähän asti olimme niin kovasti hakeneet sijoittajaa, että se oli vienyt liikaa huomiota kaiken liiketoiminnan keskipisteeltä. Eikö meidän pitänyt ensisijaisesti myydä asiakkaille hyvää tuotetta, tarjota ensiluokkaista palvelua ja muutenkin auttaa asiakkaita heidän päivittäisessä työssään? Siispä sijoittajan metsästäminen sai riittää. Siihen käytetyn energian käyttäisimme jatkossa mieluummin asiakkaidemme hyväksi.
Asiakasrajapintaan keskittyminen toi myös tulosta. Kentältä tulleen palautteen myötä toinenkin uusista tuotteista, Tablet Infomaatti, tämän päivän Infomaatti Mobiilidokumentoinnin esivanhempi ja kivijalka, näki päivänvalon ja sai ensimmäiset käyttäjänsä.
Infomaatti oli kompuroinut terävällä sepelillä paljain jaloin jo pitkään, mutta eteenpäin oli aina menty. Uusien tuotteiden ja asiakkaiden siivittämänä alkoi uusi toivo hiljalleen heräillä. Joko tässä viimeinkin saatiin kengät jalkaan? Tai edes jalkarätit?
Järkeistetyn toiminnan ja ensiluokkaisen palvelun mentaliteetilla jatkettiin myös vuonna 2016. Olimme huomanneet, että tulevaisuus on todennäköisimmin Tablet Infomaatin tapaisessa mobiilidokumentointiratkaisussa. Siispä painotimme myyntiä ja markkinointia enemmän uuden ohjelmiston tunnettuuden lisäämiseen, pois aiemmista laitesidonnaisista ratkaisuistamme.
Eipä siinä, vanhempiakin tuotteita, Työmaan Infomaattia ja Taloyhtiön Infomaattia, meni kyllä edelleen kaupaksi ja niistä pidettiin. Mutta kun pienellä porukalla toimitaan, on käytössä olevaa työvoimakapasiteettia käytettävä aina tehokkuus edellä.
Tablet Infomaatin kanssa halusimme panostaa erityisesti hyvään palveluun ja todelliseen lisäarvon tuottamiseen. Sen vuoksi siihen tehtiin erilaisia mobiilidokumentoinnin raporttiratkaisuja – jopa täysin yksittäisiin täsmätarpeisiin toiveiden mukaan.
Samana vuonna huomattiin, että universumilla on toden totta kiero huumorintaju: saimme viimeinkin sijoituksen. Juuri, kun emme sellaista enää aktiivisesti etsineet. Ja rahaa tuli – joskin vähemmän kuin mitä aiemmin olimme ”saaneet”. Sijoituksen suoman selkänojan turvin pystyimme hengittämään taloudellisesti useamman kuukauden ajan. Se myös mahdollisti panostukset tähän uuteen tuotekehitykseen, jonka johdosta Infomaatti syntyisi uudelleen.
(Juttu jatkuu kuvan jälkeen)
Infomaatti oppii kävelemään
Pitkän tunnelin päässä alkoi viimein näkyä valoa. Vuosi 2017 oli viimeinen vuosi, jolloin Infomaatti tukeutui omistajiensa lompakoiden sisältöön. Toiminnan järkeistäminen oli todellakin tepsinyt. Tuotepaletti oli kunnossa, myyntityön pullonkaulat oli avattu ja kiinnostuneita asiakkaita riitti. Saatiinpa myyntityöhön palkattua uusi täysipäiväinen tekijäkin.
Hyvä kehitys ei toki loppunut vielä tähän. Panostukset myyntityöhön näkyi kasvaneina myyntimäärinä jo parin kuukauden päästä. Ja vuoden loppuun mennessä uusia asiakkaita alkoikin tulla joka kuukausi.
Vuosien 2017-2018 aikana panostettiin Infomaatti-filosofian mukaisesti entistä enemmän erinomaiseen asiakaspalveluun ja tarpeiden kuulemiseen. Tämän seurauksena Tablet Infomaatti alkoi hiljalleen muuntua nykyiseksi Infomaatti Mobiilidokumentoinniksi, joka toimii suoraan selaimessa kaikilla älylaitteilla. Asiakaslähtöisen tuotekehityksen ansiosta syntyi myös ehkäpä pidetyin Infomaatti-työkalu, lomake-editori, joka antaa asiakkaalle vallan päättää siitä, millainen raportin kuuluu olla.
Infomaatti oli viimeinkin päässyt kunnolla jaloilleen, saanut kengät jalkaan ja oppinut kävelemään. Toiminnassa oli viimeinkin ennustettavuutta, ja töitä voitiin tehdä ilman jatkuvaa kassakriisin uhkaa. Asiakkaatkin olivat tyytyväisiä. Vuosien kurimus kääntyi plussan puolelle. Eikä siihen mennytkään kuin viitisen vuotta.
(Juttu jatkuu kuvan jälkeen)
Pärjääminen kääntyy orastavaksi menestykseksi
Vuonna 2019 aiempien kahden vuoden muutokset ja panostukset palveluun sekä tuotekehitykseen kantoivat toden teolla hedelmää. Hyvien ratkaisujen, eritoten lomake-editorin, ansiosta uusia asiakkuuksia alkoi tulla myös ydinkohderyhmien ulkopuolelta, kuten esimerkiksi teollisuudesta.
Hyvä menestys kannusti panostamaan tähän entisestään. Jälleen käännyttiin siis asiakaskenttää kohti ja kysyttiin: ”millainen Infomaatti juuri sinua auttaisi työssäsi?”. Pian kehitettiinkin palautteen perusteella uusia toimintoja ja yhteistyöominaisuuksia, kuten parannettuja dokumenttien jako-ominaisuuksia ja kuittauksen pyytäminen yhteistyökumppaneilta.
Ja jos vielä ei hymyilyttänyt tarpeeksi, niin viimeistään vuoden 2020 lähestyessä kääntyi yrittäjien suu vehnäselle. Liikevaihto oli noin neljässä vuodessa karkeasti kolminkertaistunut, jonka myötä varoja jäi sukanvarteen sekä puskuriksi että tulevia kehitysprojekteja varten. Vuodenvaihteen jälkeen puskuri antoikin toivottua joustoa, kun kerralla kyettiin palkkaamaan kaksi uutta Infomaattilaista aiotun yhden sijaan. Parhailla osaajilla saa parhaan tuloksen.
Viimeisistä näytöistä vedetään töpselit irti, pottumuusi aukeaa
Oli viimein tullut se päivä, jolloin Infomaatin ensimmäiset tuotteet jäisivät historiaan.
Kolme vuotta aikaisemmin tehdyt päätökset olivat kantaneet hedelmää. Mobiilidokumentointi oli kovin sana, ja ne tuotteet, joilla yritys oli ottanut ensiaskeleensa, olivat tulleet tiensä päähän. Oli Työmaan Infomaatti ja Taloyhtiön Infomaatti -näyttöjen aika siirtyä muistoiksi varaston takanurkkaan. Myös Tablet Infomaatti seuraisi pian perässä. Infomaatti Mobiilidokumentointi oli asiakkaiden suosikki, ja asiakkaiden mieliksi siihen haluttiin panostaa eniten.
Mobiilikäyttöiset sovellukset maailmanlaajuisesti saivat vuodesta 2020 alkaen uusia käyttäjiä täysin odottamattomasta syystä. Koronapandemia pakotti ihmiset omaksumaan teknologiaa entistä enemmän sekä siirtämään työtä mahdollisuuksien mukaan etäyhteyksien päähän.
Koronan myötä myös KIRA-alalla kaivattiin mobiilidokumentoinnin lisäksi muitakin ratkaisuja, jotta työtä voitiin jatkaa mahdollisuuksien mukaan etäyhteyksin. Korona-ajan keskellä, vuonna 2021, Infomaatti vastasi jälleen kentältä tulevan palautteen kutsuun: pelkän mobiilidokumentoinnin sijaan Infomaatti toimisi jatkossa myös projektipankkina ja työmaiden eri toimijoiden yhteistyöympäristönä.
Vuoden 2022 toukokuussa Infomaatti saavutti kauan odotetun merkkipaalun: nyt saatiin avata puolen miljoonan pottumuusi.
Muusin tarina alkoi jo vuonna 2018 Infomaatin kesäkauden avajaisissa, jossa sitä oli ollut tarjolla muiden herkkujen ohella. Ylimääräinen pottumuusi pakattiin ämpäriin ja asetettiin toimiston komeroon, josta se seuraavalla viikolla hävitettäisiin. No, syksy saapui ja pottumuusi eli vieläkin elämäänsä toimiston komerossa. ”Ei tätä nyt enää voi heittää pois”, kuului porukan mietteet. ”Avataan se sitten, jos joskus saadaan puolen miljoonan liikevaihto rikki”. Pottumuusiämpäri sinetöitiin ilmastointiteipillä ja jätettiin muhimaan.
Pottumuusi elää edelleen. Uudelleensinetöitynä se odottaa seuraavaa merkkipäiväänsä toimiston komerossa. Sitä emme vielä voi paljastaa, mikä uusi merkkipäivä on, mutta toivottavasti sinne asti päästään.
(Juttu jatkuu kuvan jälkeen)
Pyöreitä täyteen, mutta pyörät pyörivät edelleen
Vaikka matkaa on kuljettu pitkästi, on Infomaatti edelleen nuori yritys. Alussa riitti räjähtävän menestyksen tunnette, joka kuitenkin päättyi kompurointiin. Ojan pohjalta noustiin sinnikkäällä vääntämisellä ja ennen kaikkea asiakkaiden luottamuksella. Ja tätä luottamusta haluamme ansaita vastaisuudessakin.
Kuinka iso yhtiö Infomaatista tulee, sitä emme osaa ennustaa. Eikä se ole oikeastaan edes olennaista. Mutta sen tiedämme, että keskitymme tekemään päivittäin töitä asiakkaidemme hyväksi. Talouskäppyrät eläköön omaa elämäänsä. Kyllä ne sieltä nousevat, jos niiden nousu ansaitaan.
Kymmenessä vuodessa Infomaatista on kasvanut yritys, joka on kyennyt tuottamaan asiakkailleen laadukkaan tuotteen, huomaavaista palvelua, mutta kykenee myös tavoittelemaan kasvua kestävällä tavalla. Asiakkaat ovat tyytyväisiä, työpaikalla on lahjakkaita ja laadukasta jälkeä tekeviä ammattilaisia – ja ehkä kaikista tärkeimpänä, töissä on hyvä ilmapiiri.
Lähitulevaisuus pitää sisällään paitsi paljon (!) tuotekehitystä myös pienen brändi-ilmeen muutoksen. Kauniista infomaatinoranssista ei kuitenkaan luovuta.
Välillä sitä miettii, että onpa melko hulinaa tämä yrittäminen, mutta menneiden vuosien risukot ovat tehneet Infomaatista sen, mitä se tänä päivänä on.