Tehokkaalla raportoinnilla voi saavuttaa jopa 70 % ajansäästön
Hidas työmaaraportointi tai tahmaava kartoitusten teko on turhauttavaa. Kysyipä sitä keltä tahansa kiinteistö- ja rakennusalalla työskentelevältä ammattilaiselta, on vastaus melko varmasti aina sama. Turhauttavuudestaan huolimatta raportoinnin ja dokumentoinnin hyödyllisyyttä ei voi kiistää. Kaiken lisäksi se on nykyään pakollistakin.
Mutta samalla on todettava, että hyvä niin. Selkeä raportointi nimittäin tuo urakoihin läpinäkyvyyttä, selkeyttä ja rakennetta. Hyvin dokumentoitu urakka tai työmaavalvontaprojekti kaikkine pienine työvaiheineen kertoo tärkeää historiaa läpi työmaan elinkaaren.
Onneksi nykyään työmaadokumentointi ja laajojenkin kartoitusten teko voi olla myös helppoa ja nopeaa: enää ei tarvitse elää kynän ja paperin aikaa, jos digitaalisesti asiat hoituvat näppärämmin.
Ja tätä varten Infomaatti on oikeastaan olemassa. Raportoinnin kuuluukin olla nopeampaa, helpompaa ja mukavampaa.
”Minun käytössäni tärkeimmät ominaisuudet ovat: helppokäyttöisyys, nopeus, yksinkertaisuus sekä tarvittaviin ominaisuuksiin suhteutettu hinta.”
– Yrittäjä, joka kertoi säästäneensä aikaa 20-50 % Infomaatin avulla –
Raportoinnin ajansäästö parhaimmillaan jopa 70 % entiseen verrattuna
Hiljattain tehdyssä kyselyssä Infomaatin asiakkailta pyydettiin ajatuksia, ehdotuksia ja yleistä palautetta raportointi- ja dokumentointityökalujen käytöstä.
Vastauksia saatiin lähes 300 eri käyttäjältä. Joukossa oli ammattilaisia laidasta laitaan: yrittäjiä, teknisiä asiantuntijoita, rakennusinsinöörejä, isännöitsijöitä, projektipäälliköitä, työnjohtajia ynnä muita.
Vastausten perusteella voinee sanoa, että ainakin tähän asti raportointi- ja dokumentointityön nopeuttamisessa ja helpottamisessa on onnistuttu hyvin. Kysyttäessä Infomaatin tuomasta ajansäästöstä jopa 66,7 prosenttia vastaajista arvioi sen olleen 20-50 tai 50-70 prosentin luokkaa entiseen raportointitapaan verrattuna. Hieman alle kymmenesosa, 8,9 prosenttia vastaajista, arvioi oman ajansäästönsä olleen jopa yli 70 prosenttia.
”Lopettakaa se säästäminen väärässä paikassa! Toiset luulevat säästävänsä jotain käyttämällä ilmaista tekstinkäsittelyohjelmaa.”
– LVI-valvoja, joka kertoi säästäneensä aikaa yli 70 % Infomaatin avulla –
(Juttu jatkuu kuvan jälkeen)
Nopealla matikalla laskettuna jo pelkästään 20 prosentin ajansäästö voi tarkoittaa viikossa jopa yhtä kokonaista työpäivää – ainakin teoriassa. Vuoden syklillä laskettuna säästetty aika taas lasketaan jo kuukausissa.
”Dokumentoinnin ja raportoinnin nopeus ja helppous suoraan kohteessa on antanut huomattavasti lisää aikaa muihin tehtäviin työpäivän aikana! Lisäksi esimerkiksi kuvien lisäys suoraan kohteessa oikeaan dokumenttiin ja tarvittavat merkinnät säästävät tietokoneen äärellä aikaa ja mietintämyssyä.”
– Tekninen asiantuntija, joka kertoi säästäneensä aikaa 20-50 % Infomaatin avulla –
Aktiivinen asiakaspalvelu ja tekninen tuki sai kiitoksia
Kysyttiinpä samassa asiakaskyselyssä mietteitä Infomaatista myös yleisellä tasolla. Näissä vastauksissa ruusuja sateli muun muassa Infomaatin nopealle reagoinnille tilanteissa, joissa mikä tahansa käyttöön liittyvä asia jäi mietityttämään.
”On ollut hieno huomata kuinka Infomaatin henkilökunta on huolehtinut ohjelmiston sujuvasta käyttöönotosta yrityksessämme. Olemme käyneet yhdessä läpi esille nousseita kysymyksiä koskien ohjelmiston käyttöä ja niihin on saatu heti ratkaisu. Infomaatti nopeuttaa huomattavasti raporttien laatimista ja tiedot pysyvät tallessa, sekä ovat helposti muokattavissa eri laitteilla.”
– Toimitusjohtaja, joka kertoi säästäneensä aikaa 50-70 % Infomaatin avulla –
Monissa vastauksissa kiiteltiin myös Infomaatin aktiivista asiakaspalvelua ja auttamishaluista asennetta:
”En ole koskaan törmännyt yritykseen, jossa suhtaudutaan asiakkaan ehdotuksiin ja kehitysideoihin niin aktiivisesti ja nopeasti, kuin mitä Infomaatilla on toimittu!”
– Projektipäällikkö, joka kertoi säästäneensä aikaa 20-50 % Infomaatin avulla –
Dokumentointiin lisää tehoa? Kokeile Infomaattia ilmaiseksi 21 päivän ajan!
T. Henri Hakasalo, 040 821 4273