Valvoja olisi voinut säästää yli miljoona euroa ja sata työtuntia
Huomioithan, että tämä artikkeli on vanha ja ohjelmiston jatkuvan kehityksen myötä järjestelmään liittyvä tekninen tieto voi olla vanhentunutta, vaikka järjestelmän perusperiaate on pysynyt samana. Katso lisää ajankohtaista tietoa ja uusia ominaisuuksia täältä
Rakennuslehti ja Helsingin Sanomat uutisoivat hiljattain: 35 000 euron valvoja joutuu maksamaan miljoona euroa (Linkki: HS, Rakennuslehti).
Kyseessä oli erään Järvenpääläisen rivitaloalueen kahden taloyhtiön julkisivu-urakka. Jo otsikkokin kertoo, ettei urakassa kaikki mennyt kuten Strömsössä.
Artikkeli paljastaa, että urakka meni metsään muun muassa näistä syistä:
- Huolimaton urakoitsija
- Alakanttiin tehdyt arviot
- Mahdollisimman halpa suunnittelu
- Valvojan hurjasti ennakoitua suurempi työmäärä
Paljastuipa rakennuksista vielä yllättäviä kosteusvaurioitakin, koska isännöitsijä ei ollut teettänyt kunnollista kuntotutkimusta.
Loppuviimein valvojan työmäärä laajeni arvioidusta 150 tunnista 500-600 tuntiin, puhumattakaan muista mittavista korvauksista, jotka jäivät oikeuden päätöksellä yksin valvojan harteille. Urakoitsija oli mennyt konkurssiin ennen oikeuskäsittelyä, eikä siksi voinut osallistua vahingonkorvauksiin yhdessä valvojan kanssa.
Mobiilidokumentointi olisi säästänyt päänvaivaa
Ehkäpä Järvenpään projektissa oltiin alusta saakka liian toiveikkaita esimerkiksi arvioiden kanssa? Vaikuttaa siltä, että urakasta haluttiin nopea, edullinen ja tehokas. Huonolla valmistelulla ja huolimattomalla työllä kuitenkin saatiin aikaan oikeuskäsittely ja monta sataa lisätyötuntia.
Vaikka ilmassa leijui alusta saakka pienet katastrofin ainekset, olisi mittavia säästöjä voitu silti saada aikaan.
Järvenpään projektissa olisi ollut varmasti tarvetta nopealle ja helppokäyttöiselle mobiilidokumentoinnin työkalulle. Tablet Infomaattiin voi nimittäin lisätä myös ei-Infomaatilla tehdyn dokumentoinnin – kuten urakkasopimuksen, joka tässä tapauksessa unohtui. Se ja kaikki muukin dokumentaatio olisi ollut alusta asti helposti saatavilla kaikille osapuolille Tablet Infomaatin ollessa käytössä.
Muutenkin oltaisiin säästetty kaikkien päänvaivaa ja saatu projektista kaikkien osalta onnistuneempi kokonaisuus esimerkiksi näin:
- Isännöitsijä olisi voinut ottaa sen käyttöönsä jo kuntotutkimusta tehdessään, koska Tablet Infomaatti toimii myös työtä ohjaavana sovelluksena
- Kaikesta dokumentoinnista olisi saatu laajempaa, laadukkaampaa, helpompaa, nopeampaa ja kattavampaa
- Rispaantuneiden papereiden, tuhannen eri mapin ja irtoavien valokuvien sijaan kaikki dokumentointi olisi ollut nopeasti kaikkien saatavilla sähköisessä muodossa
- Ei olisi välttämättä tullut ”hovissa” huutia peittyvien rakenteiden, parvekkeiden sekä tuuletuksen virheistä ja puutteista, kun valvonta ja tehdyt työt olisi dokumentoitu paremmin
- Kaikilla osapuolilla olisi ollut helpon ja kattavan dokumentoinnin ansiosta selkeää näyttöä omista tekemisistään
- Lopullisesta 500-600 työtunnista pelkästään valvoja olisi säästänyt Tablet Infomaatin avulla työaikaa jopa 120 työtuntia (ja voimme sanoa tämän hyvällä
omallatunnolla!)
Huolimatonta urakoitsijaa ei voi välttämättä parantaa teknologialla, mutta ainakin dokumentoinnin tasoa oltaisiin voitu nostaa Tablet Infomaatin avulla jo aivan alusta saakka.
Dokumentoinnin tarve rakennuskohteissa on kasvanut jatkuvasti mm. viranomaisten ja rakennuskonsulttien vaatimuksesta. Se on kuitenkin aikaavievää ja työlästä, kun käytetään perinteistä mappi-paperi-valokuvat -systeemiä.
”Infomaatin avulla voi säästää viikossa työaikaa 10 tuntia per nuppi!”
– Kimmo Amè, KE Konsultit Oy –
Eli toisin sanoen 25% viikon työajasta. Sillä ajalla voi vaikka hankkia uusia asiakkaita tai parantaa jo tekeillä olevan työn laatua ja tarkkuutta!